5 Tekenen van hoge emotionele intelligentie
Emotionele intelligentie voorspelt het vermogen van mensen om zichzelf te sturen, andere mensen te begrijpen en succesvol te zijn. Onderzoek toont een verband tussen emotionele intelligentie en carrièresucces. Niet iedereen wordt ermee geboren, maar in tegenstelling tot IQ kan emotionele intelligentie worden verkregen en verbeteren door praktijk. Dus, hoe kunnen we zien of iemand het heeft of niet? Hier zijn vijf aanwijzingen van mensen met een hoge emotionele intelligentie. Dit zijn kwaliteiten die gemakkelijk te beoordelen zijn in alledaagse situaties.
1: zij behandelen kritiek zonder ontkenning, schuld, excuses of angst.
Een van de kenmerken van een hoge emotionele intelligentie is zelfbewustzijn. Zelfbewustzijn is een diep begrip van wat ons drijft; wat ons boos maakt, ons blij maakt, ons verveelt en ons interesseert. Het betekent ook dat we onszelf, fouten en alles kunnen beoordelen, met grote eerlijkheid en duidelijkheid. Dus wanneer mensen met een hoge emotionele intelligentie een fout maken en er kritiek op krijgen, worden ze niet emotioneel onderuit gehaald. Het is gewoon een feit dat moet worden opgemerkt, geanalyseerd en gecorrigeerd.
Niet iedereen met een hoge emotionele intelligentie reageert op dezelfde manier op kritiek. Sommige mensen gaan er meer empathisch mee om en vragen zich meteen af: “Waarom heeft deze persoon me gewoon bekritiseerd?” En ze proberen te begrijpen “wat betekent deze kritiek voor onze toekomstige werkrelatie?” Anderen behandelen kritiek meer als een procesingenieur die op zoek is naar root-een defect aan het product veroorzaken, systematisch elke stap ontleden die leidt naar het ding waar ze zojuist voor werden bekritiseerd. Hun eerste gedachte is: “Ik wil precies vinden wat er mis ging.” Als je je persoonlijke stijl van omgaan met kritiek wilt ontdekken, kun je deze gratis quiz testen: “Hoe reageer je op opbouwende kritiek?”
Ongeacht de precieze aard van hun reactie, mensen met een hoge emotionele intelligentie ontkennen het niet, geven anderen geen schuld, smeken niet of hebben angst.
Als je mensen ooit hebt horen zeggen: “Die regel is niet van toepassing op mij” of “Mijn job was prima” (terwijl dat duidelijk niet het geval was), heb je ontkenning gezien. Dit zijn mensen die defensief en ommuurd zijn, of hun ego’s zijn fragiel dat ze simpelweg niet klaar zijn voor feedback. Ze zeggen in feite: “Er is geen probleem, wat ik deed was absoluut prima. Als je de resultaten niet leuk vindt, is dat jou oordeel en probleem, en heeft niet met mijn prestaties te maken. “
Anderen vertonen schuld. De schuld is de onuitgesproken erkenning dat constructieve feedback gerechtvaardigd is (dat wil zeggen, de uitkomsten waren onder de maat) in combinatie met de onwil om een persoonlijke fout toe te geven. Je hoort dingen als “OK, de resultaten waren niet perfect, maar ik kreeg niet op tijd de juiste gegevens.”
Excuses zijn een andere reactie die vaak voorkomt bij mensen met een lagere emotionele intelligentie. Een excuus is een bekentenis van onvoldoende resultaten plus een erkenning van een fout die gepaard gaat met een groot aantal verzachtende factoren die geen normaal mens mogelijk had kunnen overwinnen. In tegenstelling tot de schuld, zal het geen andere persoon of afdeling zijn die onder de bus wordt gegooid, maar eerder uw servers, procedures, telefoonsystemen en dergelijke.
Dan is er angst. Hier zijn de eigenlijke slechte prestaties en verwijtbaarheid volledig erkend, maar de persoon mist de bereidheid om verder te gaan en de toekomstige prestaties te verbeteren. Angstgevoelens zeggen dingen als: “We kunnen nooit op tijd afronden” of “We hebben geprobeerd dit eerder op te lossen en het werkte gewoon niet.”
2: Ze zijn ruimdenkend.
Een hoog niveau van zelfbewustzijn laat emotioneel intelligente mensen naar een situatie luisteren zonder op het oordeel te reageren. Ze wijzen ideeën niet automatisch af, alleen omdat ze anders zijn dan die van hen. Dit maakt ze een populaire persoon zijn wanneer er problemen opduiken, uitdagingen of gewoon een behoefte aan een sympathiek luisterend oor. Ze zijn er niet om de ganse dag te kletsen, of om negatieve persoonlijkheden te tolereren, maar ze hebben wel een talent om bij mensen snel dingen recht te zetten.
3: Het zijn goede luisteraars.
Goed luisteren vereist een ontwikkelde luisterstructuur die de feiten scheidt van interpretaties, reacties en doelen. Mensen met emotionele intelligentie kunnen de emoties identificeren die hun luistervermogen zeer goed focussen. Ze hebben een vermogen ontwikkeld om zich van die emoties te scheiden, zodat ze open kunnen blijven en kunnen horen wat er echt wordt gezegd.
4: Ze houden rekening met de waarheid.
Emotionele intelligentie vereist het herkennen van gevoelens en behoeftes bij anderen, dit andere bewustzijn betekent niet dat je de waarheid niet durft uit te spreken of trucs gebruikt om de harde feedback te verzachten. Mensen met emotionele intelligentie weten hoe belangrijk het is hoe harde boodschappen worden gehoord en gebracht. Je zult geen flagrante openhartigheid horen die het gesprek eventueel zou kunnen afsluiten, maar je zult een duidelijke boodschap horen die ongeveer zo klinkt: “Frank, je carrière is in gevaar als je dit niet oplost, en vanuit een bezorgdheid en mijn gevoel voor jou welzijn zou ik dit willen bespreken.”
5: Ze verontschuldigen zich als ze ongelijk hebben.
Mensen met een hoge emotionele intelligentie investeren geen kostbare tijd om te proberen te bewijzen dat ze gelijk hebben wanneer ze zich realiseren dat ze ongelijk hebben. In plaats van excuses te zoeken, bieden ze een eenvoudige, eerlijke verontschuldiging aan waarmee ze snel weer op het goede spoor kunnen komen. Het klinkt ongeveer als volgt: “Ik merk dat mijn reactie je boos maakt en je meer respect van mij verwachtte. Mijn reactie was inderdaad ongepast en wil mij hiervoor verontschuldigen. Kan ik het opnieuw proberen? “
Er zijn veel aanwijzingen dat iemand een hoge emotionele intelligentie heeft. Maar deze vijf tekens zijn een snelle test die u elke dag op het werk kunt gebruiken. En ze zullen u snel helpen of de persoon in kwestie wel een hoge mate van emotionele intelligentie heeft.
Ik los “pijnpunten van mensen” op die leiders ‘s nachts wakker houden.
Het resultaat, de aanpak, wil je graag bespreken? Dat kan gerust. Schenk 3 minuten van uw tijd, om even te laten horen of zien wat we in beweging kunnen brengen binnen jouw organisatie. Of plan vrijblijvend een gesprek via PB of 0492639065, ik maak er tijd voor.
0492639065