Communicatie

Effectieve en ineffectieve communicatie

Communicatie is de essentie van het leven. Elke dag worden miljoenen berichten zowel verbaal als non-verbaal verzonden en ontvangen. Een reclame bord dat een product promoot of een manager die zijn visie deelt, communicatie heeft de kracht om cultuur, maatschappij en het leven van individuen vorm te geven en te veranderen. Communicatie is eenvoudigweg informatie aan een ander overbrengen op een manier die ze volledig begrijpen. Ondoeltreffende communicatie kan leiden tot verwarring, frustratie en een laag moreel.

Functie van communicatie

Commercieel team dat marktonderzoek analyseert

De functie van effectieve communicatie is om een ​​bepaald bericht accuraat door te geven op een manier die de luisteraar begrijpt. Communicatie wordt gebruikt om emoties over te brengen, te corrigeren, te delen en aan te leren. Als communicatie onvoldoende effectief is, heeft dit de kracht om de luisteraar pijn te doen, te verwarren en verkeerd te informeren. De functie van effectieve communicatie kan het beste worden gezien in de bedrijfswereld. Als een bedrijf in staat is om effectief met zijn werknemers te communiceren, zullen zij zich betrokken, geïnformeerd en gewaardeerd voelen.

Effecten van communicatie

De effecten van succesvolle communicatie zijn begrip, educatie, empowerment en respect. Effectieve communicatie biedt mensen informatie die ze nodig hebben om opgeleid en verlicht te worden. Wanneer mensen het gevoel hebben dat ze op de hoogte zijn, zijn ze gemotiveerd om te presteren op het hoogste niveau van productiviteit en prestaties. De rol die communicatie kan een positief of negatief effect hebben. Bijvoorbeeld, in de werknemer zichzelf niet duidelijk kan verklaren en er veel ruimte voor misinterpretatie is.

Een voorbeeld van communicatie die zowel effectief als ineffectief kan zijn, is een leugen. Als een persoon een leugen vertelt en trekt (effectief), kan de reactie en beslissingen gebaseerd op de leugen van invloed zijn op de levens van andere mensen (tot slecht effect). De uitkomst van een leugen kan het bedrijfsbeleid verkrappen, leiden tot wantrouwen bij collega’s of de ineenstorting van een organisatie.

Misvattingen over communicatie

De belangrijkste misvatting over effectieve communicatie is dat men gewoon zegt wat een persoon voelt. Eenvoudigweg het uiten van ideeën, gedachten en emoties maakt communicatie niet effectief. Communicatie kan alleen als effectief worden beschouwd wanneer de luisteraar de boodschap die de persoon probeert te verzenden, nauwkeurig begrijpt. Het is zowel het verzenden als ontvangen van belang.

Voordelen van effectieve communicatie

De voordelen van effectieve communicatie zijn succesvol zakendoen, betere relaties en het vermogen om nauwkeurig en volledig gedachten, gevoelens en ideeën uit te drukken. Effectieve communicatie maakt het mogelijk om het bedrijfsbeleid eenvoudig te begrijpen, bij werknemers om de gemeenschappelijke missie en het doel te kennen. Effectieve communicatie vormt de basis van elke succesvolle actie. Een goed voorbeeld van hoe de rol van effectieve communicatie mensen in een interpersoonlijke relatie ten goede komt, is het zelfsturend team. Effectieve communicatie, moedigt mededogen, vertrouwen en wederzijds respect aan.

Meer over communicatie en tekstanalyse met AI,  Bel of schrijf naar jean.marie.cardon@gmail.com M:0492639065