Onboarding

Veel mensen die bij HR werken, zullen herkennen dat ze veel tijd, moeite en geld spenderen aan het vinden van de juiste kandidaat voor een baan. Na talloze interviews hebt u de juiste persoon gevonden en is de eerste dag eindelijk aangebroken. Alles lijkt goed te gaan, maar na een paar maanden veranderen de dingen en misschien laten ze je achter met een nieuwe openstaande vacature! Het is een verspilling van inspanningen aan beide kanten. Het kiezen van de juiste kandidaat is al moeilijk genoeg, maar het integreren en behouden van nieuwe medewerkers blijkt nog moeilijker.

 

Zorg ervoor dat nieuwe medewerkers goed zijn geïntegreerd

Succesvol aan boord is essentieel in een wereld waar talent hun werkkeuze heeft en regelmatig van werkgever verandert. Het is ook de eerste fase in het begin van de werknemersreis in een nieuw bedrijf. Als organisatie wil je meteen een succesvolle werknemerservaring opstarten, en de beste manier om dat te doen is met een solide onboarding-programma.

Wat is een onboarding-programma?

Onboarding is het proces waarbij nieuwe medewerkers kennis maken met hun rol, hun team en de organisatie. Een goede onboarding helpt medewerkers om deel uit te maken van de organisatie en maakt een actieve verschuiving naar de bijdrage aan de organisatiedoelstellingen. Met andere woorden, het beïnvloedt het proces van integratie van nieuwkomers in het bedrijf, waardoor het geïnspireerde en productieve werknemers worden. Het begint wanneer de organisatie “ja” zegt tegen een kandidaat en stopt wanneer de nieuwe werknemer volledig op de hoogte is. Dit proces kan tot 8 maanden duren.

Hoe ziet een goed gestroomlijnd onboardingproces eruit?

Een solide onboarding-proces heeft een positief effect op de tevredenheid, betrokkenheid en prestaties van nieuwe werknemers. Zonder de juiste onboarding kunnen negatieve effecten optreden:

  • 5% van de nieuwe werknemers stopte onmiddellijk na een rampzalige eerste dag
  • 20% van de nieuwe werknemers zal binnen de eerste 45 dagen van het dienstverband vertrekken
  • Bijna één op de drie nieuwe werknemers zal het bedrijf verlaten (vrijwillig of onvrijwillig) voor het einde van hun eerste jaar

Een goed onboardingproces leidt tot snellere integratie van nieuwe werknemers terwijl de kosten worden verlaagd. Het vervangen van een werknemer kost gemiddeld een organisatie tussen 50% en 150% van het jaarsalaris van de vertrekkende werknemer!

Succesvol onboarding heeft ook een positief effect op employer branding. In de eerste weken na het starten van een nieuwe baan zullen vrienden, familie en voormalige collega’s vragen wie de nieuwe werkgever is. Als organisatie wilt u dat deze eerste indruk de beste is. Met de juiste onboarding delen nieuwe medewerkers onmiddellijk een positieve indruk van het bedrijf, binnen hun directe netwerk.

Het resultaat

Een positief effect op employer branding: maak uw medewerkers, merkambassadeurs

  • Als organisatie ben je aantrekkelijker voor talent
  • Je helpt nieuwe medewerkers snel bij te dragen aan het succes van de organisatie
  • Organisaties herkennen de signalen van vroegtijdige ontwikkeling, op tijd
  • Inzicht in de effectiviteit van uw onboarding-beleid

De 3 belangrijkste elementen van succesvol onboarding

Er is geen duidelijk proces voor succesvol onboarding. Onboarding-programma’s kunnen per organisatie verschillen, bijvoorbeeld afhankelijk van grootte en cultuur. We willen echter drie hoofdelementen beschrijven die worden gedeeld door de meest succesvolle onboardingprocessen:

  1. Operationeel : zorg ervoor dat nieuwe medewerkers over de juiste materialen en kennis beschikken (zoals duidelijkheid en zakelijk jargon) om hun werk goed te doen
  2. Sociaal : maak nieuwe werknemers welkom, bouw waardevolle relaties op met collega’s en managers en deel ze aan de organisatie
  3. Strategisch : zorg ervoor dat nieuwkomers de organisatie kennen (structuur, visie, missie, doelen, belangrijke ontwikkelingen, cultuur) en zich ermee identificeren

Meet het succes van uw onboarding-proces

Een onboarding-enquête helpt organisaties de effectiviteit van hun onboarding-processen te testen. Meet het succes van onboarding door het monitoren van drie meetmomenten: na 8, 45 en 90 dagen na het begin van de tewerkstelling. Op deze manier kunnen vroege signalen worden gecontroleerd tijdens het gehele onboarding-proces. Om nog maar te zwijgen over het feit dat een nieuwe medewerker na het voltooien van een goed onboarding-proces het 90-daagse merkteken bereikt, is de kans groter dat deze bij het bedrijf blijven gedurende een lange periode.

Volgende stappen: Teamdynamiek en -prestaties verbeteren met TeamGoals

Verwelkom nieuwe werknemers om deel uit te maken van een team! TeamGoals is de praktische zelfscan voor teamdynamiek. Krijg inzicht in de sterke en zwakke punten, dynamiek en prestaties van het team met deze leuke en eenvoudige tool.

 

Agile Transformation Partner

jean.marie.cardon@gmail.com

0492639065