TalentPersona

Een talent-persona is een semi-fictieve weergave van uw ideale kandidaat.

Deze persona wordt gevormd door de kenmerken, vaardigheden en eigenschappen te definiëren die samen uw perfecte verhuur vormen.

Persona’s creëren helpen u bij het aannemen van uw personeel en helpen u bij het identificeren van het talent dat het best bij uw organisatie past.

 

 Waar komen Talent-persona’s vandaan (en waarom helpen ze)?

Je kunt marketingafdelingen de schuld geven van de ontwikkeling van persona’s, zij zijn degenen die voor het eerst op de proppen kwamen met deze onderzoeksgestuurde benadering van het begrijpen van je doelgroep (‘ buyer personas ‘ zijn een essentieel onderdeel van de manier waarop marketeers potentiële klanten evalueren) .

Vrijwel alles wat marketing doet, wordt geleid door deze persona’s; ze helpen bedrijven om potentiële klanten veel effectiever te bereiken.

Op dezelfde manier kunnen Talent-persona’s recruiters veel effectiever maken.

Ze kunnen u helpen:

  • Creëer relevantere functiebeschrijvingen en verhoog applicaties
  • Begrijp de beste wervingskanalen voor uw beoogde kandidaten
  • Breng uw sourcingstrategieën op één lijn en richt u op beter talent

Hoe creëer je je eigen Talent-persona’s?

Dus, hoe begin je met het maken van je eigen Talent-persona’s?

Er zijn 3 belangrijke dingen om op te focussen

  • Onderzoek
  • Trends identificeren
  • Persoonlijke verhalen maken

Het benaderen van persona creatie met dit framework zorgt ervoor dat je zo accuraat mogelijk bent.

Stap 1: onderzoek 

Stap een, start met onderzoek.

Talent-persona’s moeten gebaseerd zijn op feitelijke gegevens, niet op gevoel en aannames. Voor de beste resultaten moet je onderzoek rekening houden met werknemers, belangrijke belanghebbenden in het wervingsproces en kandidaten.

Idealiter zou je een persona moeten hebben voor elke rol die je probeert te vullen. Als u dit niet doet, probeer er dan een te maken voor elke categorie (bijv. Een vertegenwoordiger van een verkoper, een junior marketeer, enz.).

Om het personagecreatieproces hier te illustreren, gaan we een junior marketingrol kiezen.

1 Medewerkers

De beste manier om met het verzamelen van gegevens te beginnen, is door uw bestaande werknemers te screenen. Concentreer u op uw marketingafdeling, maar voel u vrij om in te checken bij uw hele bedrijf.

Dit is de perfecte manier om te beginnen, omdat de mensen die bij uw bedrijf werken, veel van de eigenschappen vertonen waarnaar u op zoek bent in nieuwe aanwervingen.

Probeer een aantal vragen te stellen over doelen, motivaties en interesses. Vergeet niet dat u probeert te begrijpen wat iemand helpt bij uw bedrijf – waardevolle gegevens die centraal staan ​​in uw persona.

Hier zijn een paar vragen die we heel nuttig vinden om een ​​breed beeld te krijgen van hoe uw ideale werknemer eruit ziet:

Kandidaat Persona Vragen

2 Belanghebbenden

Wanneer u met een nieuw aanwervingsinitiatief begint, is het essentieel om ervoor te zorgen dat alle andere belanghebbenden aan boord zijn – u wilt geen obstakels verderop tegenkomen.

Plan een tijdstip om met de relevante rekruteringsmanagers, recruiters en sourcers te praten over het soort zaken dat ze graag zouden willen zien in een nieuwe aanwerving en de manier waarop ze momenteel op zoek zijn naar kandidaten.

Hier zijn de onderdelen die belangrijk zijn om in uw meeting te behandelen:

Functietitels.  Functietitels hangen af van bedrijf tot bedrijf, dus u moet een volledige lijst opstellen om ervoor te zorgen dat uw team de beste jpersoon voor uw team kan vinden.

Waar werken zij? Zijn er specifieke bedrijven waarvan je succesvolle ervaring hebt bij het aannemen van? Vindt u bijvoorbeeld dat marketeers van technische bedrijven beter presteren?

Wat doen ze? Wat is de vaardigheden die u zoekt? Kijk hier verder dan de functiebeschrijving , waar zoekt  u naar? Hebben ze vaardigheid nodig in bepaalde tools of technische kennis?

Ervaring. Welk niveau van ervaring heb je nodig? Is sectorervaring noodzakelijk? Wordt iemand door een gebrek aan ervaring gediskwalificeerd of is het slechts een richtlijn?

Personal. Moeten kandidaten zich op een bepaalde locatie bevinden? Bent u op zoek naar mensen met een bepaalde achtergrond (bijv. Marketingkwalificaties of diploma?) Zijn er specifieke universiteiten die u target?

Goals. Welke doelen hebben goede marketingkandidaten doorgaans? Wat zijn hun ambities? Dit is misschien moeilijker vast te stellen, maar je moet wel wat gegevens krijgen van zaken als gespreksnotities.

Hoe communiceer je op dit moment met hen? Waar vindt je team deze kandidaten nu? Is het LinkedIn, online forums, Twitter enz.? Hoe bereiken ze het? Werkt het?

De antwoorden op deze vragen zullen je goed op weg helpen om je eerste Talent-persona te creëren.

Hier is een overzichtelijke checklist om te zorgen dat u niets mist:

Kandidaat Persona Checklist

3 Kandidaten

Op dit punt zou je een redelijk accuraat beeld moeten hebben van hoe jouw “persona” eruit ziet. Je hebt een vrij duidelijke reeks eigenschappen en vaardigheden om op te letten.

Het enige probleem is dat deze gegevens enigszins bevooroordeeld kunnen zijn, het is volledig vanuit het perspectief van uw bedrijf. Om echt nauwkeurige resultaten te krijgen, moet je de kandidaten zelf spreken.

Wees niet bang om deze kandidaten eerlijke vragen te stellen over waarom ze geïnteresseerd zijn in uw bedrijf. Het zijn allemaal mensen die zich identificeren met uw employer brand en het leuk vinden of niet, het zijn de persona’s die u nu aantrekt, dus ze zijn een geweldige bron van inzicht!

Gebruik dezelfde vragen die u uw werknemers hebt gesteld, zodat u de resultaten kunt vergelijken en kunt zien hoe ze zich opstapelen.

Neem contact op met iemand van niet-geslaagde kandidaten, met prospects, met kandidaten die zich momenteel in uw sollicitatieproces bevinden.

Stap 2: trends zoeken

Onderzoek is het belangrijkste element van het proces voor het maken van persona’s. Door alle gegevens die u van uw team kunt verzamelen te verzamelen, is het veel eenvoudiger om aan te geven hoe uw ideale ‘nieuwe verhuurder’ er  echt  uitziet.

De volgende stap is om uw gegevens te analyseren en op zoek te gaan naar trends.

Deze oefening is cruciaal bij het maken van meerdere personages, omdat u mogelijk trends en overeenkomsten voor verschillende rollen kunt herkennen.

U vindt bijvoorbeeld dat alle succesvolle en succesvolle salesmedewerkers ongelooflijk gedreven zijn en afkomstig zijn uit  marketing of type bedrijf achtergronden. Dit zou een trend zijn die je dan zou opnemen in alle verkoop- en marketingpersonages.

De vraag die we in dit stadium vaak gesteld krijgen, is: hoeveel van deze Talent-persona’s zoek ik? Hoeveel heb ik nodig?

Het antwoord: zoveel als je nodig hebt. Als je een breed scala aan verschillende rollen vervult, heb je een diverse reeks persona’s nodig. Snelgroeiende bedrijven, met een reeks open rollen, vallen vaak in dit kamp.

Aan de andere kant, als je alleen echt op zoek bent naar een enkel kandidaat-type, kun je jezelf beperken tot slechts een paar persona’s. We zien vaak dat gespecialiseerde wervingsbureaus of bedrijven met hoge inhuurbehoeften binnen dit domein vallen. Beperk je eerst tot de high potenials & urgent.

Stap 3: Persona-verhalen

De laatste stap, nadat je al dit onderzoek hebt samengevoegd, is om je eigen persona-verhalen voor kandidaten te maken.

Persona-verhalen brengen al uw onderzoek samen en creëren een handig,  360 graden beeld van uw persona en maken het uw team gemakkelijker om grip te krijgen op het proces en kandidaten doelgericht te bereiken.

Laten we eens kijken naar een voorbeeld van een kandidaat-personage, om u te laten zien hoe dit eruit ziet.

Ontmoet Marketing Mary.

Kandidaat persona voorbeeld
Marketing Mary is een junior marketer persona die we hebben gegenereerd op basis van ons eigen onderzoek bij Beamery, haar combinatie van interesses en ervaring maakt haar geschikt voor onze open ‘Junior Marketer’-rol.

Samenvatting

Als u ervoor wilt zorgen dat uw team zeer doelgericht is op het gebied van zoeken, ontdekken, communiceren met en screenen van kandidaten, dan is persona waarschijnlijk de beste gok.

Het moet helpen ervoor te zorgen dat u weet naar wie u echt op zoek bent!

jean.marie.cardon@gmail.com

0492639065